Broekmans.be mag de Becom Logistic Champion Award 2024 in ontvangst nemen

Broekmans.be mag de Becom Logistic Champion Award 2024 in ontvangst nemen

Op 7 november rolde Becom met de Becom Awards de rode loper uit voor de meest innovatieve, klantgerichte en succesvolle online bedrijven.  Ook onze webshop broekmans.be, het online verlengstuk van onze drankenshop in Zolder, hoorde voor het tweede jaar op rij bij de genomineerden.  Meer zelfs: we mochten in ons 35-jarig jubileumjaar met de Logistic Champion Award naar huis gaan.

De Logistic Champion Award is één van de vijf awards “by research” die jaarlijks uitgereikt worden.  Deze “awards by research” worden toegekend op basis van een doornede van 75 ingevulde enquêtes van echte klanten van de deelnemende webshops.  De “Logistic Champion Award” legt de klemtoon op het volledige proces van bestelling tot levering: gaat het bestellen makkelijk, biedt de webshop ruime keuze aan leveringsopties, wordt de klant tijdens het leverproces goed op de hoogte gehouden en is het ontvangen en uitpakken van de bestelling een plezante ervaring?

 

Jan Broekmans, zaakvoerder van Drankenshop Broekmans en spirits aficionado: “In onze fysieke winkel konden we de afgelopen 35 jaar al werken aan een aangename winkelbeleving, en ondergingen we al meerdere metamorfoses om te blijven beantwoorden aan de verwachtingen van onze klant.  Eén van de grootste uitdagingen die we moesten overwinnen op www.broekmans.be was dan ook achterhalen hoe we online klanten ook van zo’n ervaring konden voorzien.”

Om dat te weten te komen hebben we zelf heel wat veldwerk verricht.  We hebben geluisterd naar onze medewerkers en naar jullie, onze klanten.  Op die manier hebben we in kaart gebracht wat online drankenshoppers zoal op prijs stellen en wat vooral wat ze niet zo leuk vinden.  “Daaruit zijn heel snel een aantal belangrijke inzichten naar voren die we zonder twijfelen meteen in onze webshop geïmplementeerd hebben.”, aldus Jan.

“Al snel bleek dat klanten bijvoorbeeld zelf willen kunnen aangeven wanneer ze hun pakje precies willen ontvangen en willen ze graag kunnen kiezen tussen een thuislevering, een levering op het werk, een levering in een pakjesautomaat of een levering in een postpunt.  Daarnaast willen ze graag proactief op de hoogte gebracht worden bij eventuele problemen of vertragingen, zonder dat ze zelf om uitleg moeten vragen.  De moderne klant is ook ecologisch geworden: hij wil graag de mogelijkheid om bestellingen samen te voegen om onnodig transport en handling uit te sparen, hij ziet liever geen noppenfolie of plastic meer als opvulmateriaal en hij blijkt ook geen fan van papiersnippers te zijn.”

Voor een bedrijf dat breekbare goederen verzendt is dat laatste niet eenvoudig om aan te beantwoorden.  Door investeringen in eigen, op maat gemaakte verzenddozen en uitsluitend papieren opvulmateriaal te gebruiken weten we het aantal breuken door transport te beperken tot amper 0,1% van het totaal aantal zendingen dat jaarlijks de deur uit gaat.  In 2024 raakten zo bijvoorbeeld minder dan 5 zendingen onderweg beschadigd, een uitzonderlijke statistiek die onderstreept hoe oerdegelijk ons team alle bestellingen inpakt en verstuurt met bpost.

“De unboxing experience is voor ons ook altijd van belang geweest.”, vervolgt Jan.  “De branche waarin wij zitten is verankerd in beleving en ervaring.  Om een klant tijdens een online ervaring te verrassen moet je extra creatief uit de hoek kunnen komen.  Heel veel dingen moet je immers op voorhand al prijsgeven, ofwel omdat dat wettelijk verplicht is ofwel omdat je online klant heel veel informatie wil voordat hij jou het vertrouwen kan en wil geven.  Deze award bevestigt voor ons dat we de ervaringen en verwachtingen van onze klanten ook tijdens het ontvangen en uitpakken van onze pakketten nog een laatste keer weten te overtreffen.  Maar om te weten te komen hoe we dat precies doen, daarvoor zal je zelf eens bij ons moeten bestellen.” besluit Jan lachend.

Becom is de nieuwe federatie die de belangen van E-Commerce in België behartigt, en kwam tot stand na de fusie van het vroegere BeCommerce en Safeshops.be .  Becom telt op dit moment meer dan 64.000 aangesloten e-commerce bedrijven, en sinds hun oprichting in 2023 organiseren zij nu jaarlijks de Becom Awards ter vervanging van voorgaande afzonderlijke initiatieven “Safeshops.be Awards” en “BeCommerce Awards”

 

Alle winnaars van de Becom Awards 2024 >

 

Alles over de Becom Awards >

 

 


Maarten Cuypers
Maarten Cuypers

Marketing • IT • Klantenservice

Ik ken Broekmans al van toen ik in 2006 afstudeerde en dankzij Jan heb ik de passie voor sterke dranken leren kennen.  Ik zet mij dageljks in voor de webshop, de klantendienst en alle IT die daar bij komt kijken.  In mijn vrije tijd kan ik naast whisky ook heel erg genieten van rum, maar net zo goed ook van een gin-tonic of een eenvoudige bellini.  Om het met de woorden van Martien Meiland te zeggen: als er geen alcohol in zit, mij niet bellen!

Vorige Volgende